چالش خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت و نرم افزار

معمولا بیشترین چالشی که در بین کسب و کارها وجود دارد هزینه ی مربوط به خدمات پشتیبانی و نگهداری وب سایت ها و نرم افزارها است.

برای مدیران و صاحبان کسب و کار در واقع پذیرفتنی نیست که یک نرم افزار را خریداری کرده اند و مجدد باید در سال دوم و سر رسید آن هزینه ی مجدد پرداخت کنند و به قول معروف هزینه اضافه ی پرداخت کنند و می گویند ما نگهداری لازم نداریم ولی آیا این همه ی داستان است؟ با ما تا انتها بمانید شاید بتوانیم تکلیف این پول به ظاهر اجباری را تا حدودی مشخص کنیم.

هزینه پشتیبانی

هزینه و پولی که بابت پشتیبانی سایت و نرم افزار پرداخت می شود درست مثل پولی است که بابت بیمه می پردازید. هر چند برخی افراد هیچ هزینه ی بابت بیمه ها نمی پردازند و یکسری افراد دیگر در حد توان این کار را انجام می دهند.
در مورد پشتیبانی نرم افزار و سایت هم قضیه به همین شکل است با این تفاوت برجسته که سود حاصل از خرید پشتیبانی در همان لحظه وارد جیب خریدار می شود ولی در بیمه ها در اغلب اوقات اینطوری نیست و شاید حتی یکبار هم از بیمه ها استفاده نشود و وقتی خدای ناکرده اتفاق ناخوشایندی بیفتد از آن به بعد طی مراحل سخت اداری بتوانید از آن استفاده نمایید.
ولی در حوزه IT بدین شکل نیست. معمولا در قراردادهای پشتیبانی از بروز خطا و مشکل و رفع آن در سریع ترین زمان اشاره می شود.
یک شرکت که پشتیبان نرم افزاری شما می شود جوری طرح ریزی می کند که شما با خطا و مشکل روبرو نشوید و شما را از مخاطرات این حوزه دور می کند.

بک آپ گیری

مثلا شرکت ما وقتی پروژه ای از صفر تا صد را انجام می دهد پشتیبانی آن را برای سال اول رایگان انجام می دهد. کسانی که تا به حال پروژه ای را از صفر استارت زده اند می دانند سال اول پشتیبانی از دشوارترین سال های است چرا که سیستم ها معمولا چند ماهی طول می کشد تا پایدار شوند و همچنین کاربران استفاده از آن را فرا گیرند و مدتی زمان می خواهد که تیم پشتیبانی شرکت ما با صبوری و همراهی مشتریان خود تمام این موانع را بر طرف می کند.

نکاتی که در قراردادهای پشتیبانی باید به آن دقت داشت:

ابتدا باید این مورد را مشخص کنیم که قرارداد پشتیبانی باعث می شود که یک تیم مجرب همیشه مراقب سایت و نرم افزار شما است و نگرانی خاصی از این بابت ندارید به ظرطی که نکات زیر را در بستن قرارداد رعایت کنید:
رفع خطای احتمالی = شرکت باید متعهد شود تمامی خطاهای سیستمی را رفع نماید.
آموزش کاربران = مشخص کنید پس از پایان پروژه و هنگام تحویل، شرکت سازنده آموزش های حضوری، ویدئویی، PDF و یا از راه دور را به شما ارائه دهد.
بک آپ گیری =  وقتی شما سایتی را طراحی می کنید و آن را روی هاست قرار می دهید از شما وجه دریافت می شود و معمولا هاستینگ ها یک آپ 1 ماه گذشته شما را نگهداری می کنند (مگر خلافش ثابت شود) بعنوان نمونه ما موردی داشتیم که هاستینگ هیچ مسئولیتی در قبال داده ها نداشته و بک آپ تهیه نکرده بود. حتما از این موضوع مطلع شوید و در انتخاب هاستینگ خود وسواس زیادی داشته باشید.
در شرکت دات نرم افزار از تمامی اطلاعات روزانه چند مرتبه کپی گرفته می شود و در بازه های تعریف شده این اطلاعات از سرور شرکت خارج و در محل دیگری ذخیره می شود. ما تمام این روندها را به مشتریان خود نشان می دهیم.
آپدیت ورژن جدید = در مواردی که شما محصول آماده ای را تهیه می کنید قسمتی از پول پشتیبانی صرف نصب نسخه های جدید برای نرم افزار می شود. معمولا هر چه به سمت جلو می رویم ظاهر و کارکرد نرم افزارها تغییر می کند و بهتر می شود و شما از این بابت همیشه یک نرم افزار به روز خواهید داشت. ما در محصول انبار آنلاین خود، همیشه در بازه های مشخص آپدیت هایی را برای مشتریان ارائه می دهیم.

بک آپ گیری از داده ها

پشتیبانی ورود محتوا نیست

در برخی موارد دیده شده کارفرمایی انتظار تولید و درج محتوای اولیه برای وب سایت و نرم افزار خود را دارد. که این یک مقوله جدا از پشتیبانی فنی است.
شما به شخص و تیمی احتیاج دارید که در نویسندگی و تهیه محتوا در آن زمینه مشخص مهارت و خلاقیت داشته باشد و اگر انتظار این مورد را از پشتیبانی دارید حتما لازم است آن را اعلام کنید چون تهیه محتوا جز استانداردهای شغل برنامه نویسی و طراحی سایت نیست.
هر چند در مواردی دیده شده شرکت ها کار تولید محتوا را انجام می دهند ولی کارفرما باید به سابقه مجری در این زمینه حتما دقت کنید، صرف کپی کاری و جمع آوری مطلب از اینترنت (عین تحقیقات زمان مدرسه و دانشگاه) تولید محتوا نیست. حتما دقت داشته باشید مطلبی برای سایت مفید است که غیر تکراری و حرف جدید و به درد بخوری داشته باشید ( مقاله سئو دات بلاگ را بخوانید).

از رقبا عقب نیوفتید

دنیا دیگر دنیای سابق نیست که بتوان با یک ایده تاریخ مصرف گذشته و یک کیفیت نصف و نیمه جلو رفت.
یک تیم پشتیبان و کارآمد همیشه ایده ها و پچالش های پیش روی شما را مشخص می کند و شما با اتکا به آن ها می توانید سایت و نرم افزار بهینه تری را نسبت به قبل داشته باشید و از رقبا عقب نیوفتید و به عبارتی باغبان گلستان شما هستند.
و این تفاوت پولی است که بابت بیمه و پشتیبانی وب سایت و نرم افزار خود پرداخت می کنید.

اگر در زمینه قراردادهای پشتیبانی و کارهایی که طبق این قرارداد انجام می شود تجربه و نظری دارید، خوشحال میشیم با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

مقاله های بیشتر تحلیل و بررسی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
 
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
 
ماهم مثل شما از ایمیل های مزاحم ناراحتیم !!!
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.

نرم افزار کنترل موجودی لحظه ای