چگونه با اتوماسیون بازاریابی و فروش کسب و کارتان را سریع رونق دهید
Marketing Automation مجموعه ای از ابزارها و تکنیک ها برای بازاریابی و فروش تمرکز دارد.
با گسترش علم و فناوری و در دسترس قرار گرفتن آن برای کسب و کارها فرصت تازه ای فراهم شده است که علاوه بر انجام راحتتر و سریعتر کارهای قبلی ایده های تازه ای را وارد بازاریابی خود کنند.
در این بین اتوماسیون بازاریابی و فروش بخش مهمی از تحول دنیای بازاریابی و برای عقب نیفتادن باید از آن استفاده نمود.
ساده ترین مثالی که می توان برای اتوماسیون بازاریابی زد همین دریافت ایمیل و یا شماره تلفن افراد در سایت است. مثلا ما در سایت مان یک pdf رایگان، ارزشمند و مفید را به کاربران پیشنهاد می دهیم که آنها با دادن ایمیل میتواند آن را دانلود کند و سایت بلافاصله بعد از دریافت ایمیل مجموعه ای از کارهای از قبل تعریف شده را انجام می دهد و سلسله ایمیل های را برای کاربر می فرستد تا نهایتاً منجر به خرید کاربر از سایت میشود.
حالا اینجا یک مثال ساده بود و به جزئیات آن نپرداختیم ولی به این فرایند خودکارسازی بازاریابی می گویند.
در تعریف علمی اتوماسیون بازاریابی آمده است که هر نوع خودکار سازی کارهای تکراری اما مهم در حوزه بازاریابی و فروش با این هدفی مشتریان را با نرخ بیشتر، در زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر در مسیر قیف فروش قیف بازارایی حرکت دهد و هدایت کند.
اتوماسیون بازاریابی در صورتی که از آن صحیح استفاده شود میتواند برای بازاریابان و کسب و کارها مفید باشد و راندمان را بالا ببرد

شرکت های بسیاری در سطح ایران و جهان راهکارهای مربوط به اتوماسیون بازاریابی و فروش را ارائه میدهند و مسئله انتخاب نرم افزار مناسب را برای کسب و کارها آسان و راحت کرده است ولی کسب و کارها باید ابتدا استراتژی و فرایندهای بازاریابی خود را تعیین کند و بعد نسبت به استقرار آن در شرکت و سازمان خود اقدام کنند.
بحث مقایسه و انتخاب پلتفرم ها و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی شبیه بحثهایی است که در انتخاب زبان برنامه نویسی مطرح می شود، قطعاً چنین بحثهایی مفید است اما اگر کسی نداند که میخواهد چه کاری انجام دهد، اگر فرآیند کسب و کار و الگوریتم های برنامه خود را نداند، اگر برای توسعه آتی برنامهریزی نکرده باشد، چنین بحث هایی می تواند بسیار گمراه کننده باشد.
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی
توسط این نرم افزارها برای مشتریان پیام های خصوصی ارسال میکنیم و همچنین توسط این نرم افزارهای یک پیگیری ادامه داری را با مشتری خواهید داشت. نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی با استفاده از روش هایی که شما تعیین میکنید برای مخاطبان پیام ارسال میکند و همچنین میتوانید پیگیریهایی که انجام داده اید را در آن ثبت کنید.
هیچ یک از مشتریان و خریداران احتمالی دوست ندارد برای خرید تحت فشار قرار گیرد و هر روز با آنها تماس تلفنی گرفته و اصرار برای خرید انجام شود و یا با سوالاتی از قبیل چرا نمی خرید و غیره اذیت شوند. بازاریابان و کسب و کار ها می توانند همیشه یک سری محتوا و مطالب مفید برای خریداران آماده کند و برای وی ارسال کنند تا به شفافیت ذهن خریدار و اینکه نشان دهید متخصص هستید کمک کنید.
با استقرار یک سیستم نرمافزاری میتوانید خیلی راحت این کارهای روتین و تکراری را برای همه یکسان اجرا کنید.
برای مثال ما در محصول انبار آنلاین خود دقیقا این کار را انجام داده ایم و از اتوماسیون بازاریابی اختصاصی شرکت استفاده کردهایم.
روال کار بدین صورت تعریف نموده ایم در ابتدا پیشنهاد دموی رایگان نرم افزار را به کاربران میدهیم و میگوییم اگر می خواهید دمو ما را دریافت کنیم ایمیل و تلفن همراه خود را ثبت کنید. بلافاصله بعد از آن کمپین سرنخهایی انبار آنلاین شروع میشود. در اولین ایمیل که خوش آمد گویی است نام کاربری و کلمه عبور استفاده از نرم افزار برای کاربر ارسال می شود سپس در بازههای مشخص محتوای مناسب از جمله سوالات متداولی است که از همکاران فروش پرسیده است برای سرنخها ارسال میشود و این کار به صورت خودکار انجام میشود. تا به حال در این کمپین حدود 500 کاربر شرکت نموده اند.
همچنین این امکان را در اختیار کاربر قرار میدهیم که هر وقتی دوست داشت از کمپین خارج شود با ما تا آخر عمرمان یک ایمیل و پیامک هم به آن شخص نمی دهیم.
این یک مثال و نمونه واقعی از اتوماسیون های بازاریابی است.
در برخی نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری ماژول بازاریابی و فروش گنجانده شده است و یا به صورت ماژول می توانید آن را تهیه کنیم افرادی که با اتوماسیون بازاریابی کار میکند باید در حوزههای زیر هم اطلاع کافی داشته باشند:
- استراتژی محتوا
- ایمیل مارکتینگ
- مدیریت ارتباط با مشتری
- مدیریت بازاریابی
- بخش بندی مشتریان و بازار
- بازاریابی درونگرا
- طراحی و تحلیل فرایند ها
- تحلیل عددی داده های کسب و کار
در دنیای امروز، باید سریعتر از هر زمانی بدویم تا بتوانیم در همان نقطه که هستیم باقی بمانیم.
فیلیپ کاتلر

ادامه بررسی مفهوم بازاریابی اشاره می کنیم:
تعریف انجمن اساتید بازاریابی آمریکا از بازاریابی ۱۹۳۵
بازاریابی اجرای فعالیت هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولید کننده به سمت مصرف کننده هدایت می کند.
تعریف انجمن بازاریابی آمریکا ۱۹۸۵
بازاریابی یکی از وظایف سازمانی و مجموعه ای از فرآیندهای مرتبط با خلق ارزش، اطلاعرسانی درباره آن ارزش و تحویل آن به مشتری است. بازاریابی همچنین مدیریت ارتباط با مشتری راه به شکلی که منافع سازمان وظیفه آنان را تامین کند شامل می شود.
تعریف انجمن بازاریابی آمریکا ۲۰۰۴
بازاریابی فرایند برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای مربوط به شکلگیری قیمتگذاری ترویج و توزیع ایدهها کالاها و خدمات است به شکلی که در تبادل تبادلات انجام شده اهداف فردی و سازمانی تامین شوند.
تعریف بازاریابی کاتلر
بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش، با هدف تامین نیازهای یک بازار هدف، همزمان با کسب سود است.
بازاریابی نیازها و خواستههای تامین نشده را تشخیص می دهد؛ بازار آن را تعریف کرد حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه اش را برآورد می کند. مشخص می کند که کدام بخش از بازار می تواند بهتر تامین کننده محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج میکند.