آشنایی با بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ Email Marketing

در سال ۱۹۷۸ اولین کمپین ایمیل مارکتینگ راه‌ اندازی شد. دقیقا در زمانی که هنوز شبکه اینترنت وجود نداشت و سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه به فعالیت می‌پرداخت که بعدا به اینترنت تبدیل شد. 

این سازمان به صورت اختصاری Arpanet نامیده می شد و در سال ۱۹۹۰ برای همیشه تعطیل شد.

بازاریابی ایمیلی ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)  چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنگامی رخ می دهد که یک کسب و کار جهت ترویجِ محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد می فرستد، به بیان دقیق تر به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی، ایمیل مارکتینگ گفته می شود، این ایمیل ها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و ... دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می شوند.
ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی مستقیم یا direct marketing است و ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار به شمار می رود. 

دیجیتال مارکتینگ

تفاوت بازاریابی ایمیلی با ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه

یک شباهت اشتباه ممکن است کل کسب و کار را متلاشی کند و آن اشتباه گرفتن بازاریابی ایمیلی با ارسال ایمیل تبلیغاتی است. متاسفانه فعالین این حوضه در تبلیغات خود نام ایمیل مارکتینگ را استفاده کرده و این باعث می شود عده ای گول آنها را بخورند. در دنیا به ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه، اسپم کردن (Spamming) می گویند. این ایمیل های تبلیغاتی که بی هدف به کسانی است که رضایتی از ارسال ایمیل شما نداشته اند، در پوشه اسپم ارسال شده و حتی کسانی که آنها را باز هم بکنند، هیچ اعتباری برایشان قائل نیستند و کاملا می تواند اعتبار برند شما را نزد آن شخص خراب کند.
ایمیل مارکتینگ برای افرادی است که خودشان در صفحه سایت شما یا به هر طریقی که بعدا ذکر می کنیم، آدرس ایمیل شان را با تمایل به شما داده باشند و همچنین امکان لغو عضویت داشته باشند و با ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه تفاوت دارد.

نحوه دریافت ایمیل از کاربران

یکی از مراحل مهم در بازاریابی ایمیلی نحوه دریافت ایمیل کاربران است، زیرا اگر ایمیل شان را در اختیار شما قرار ندهند اصلا نمی توانید بازاریابی ایمیلی داشته باشید. پس باید بتوانید با راه و روش هایی از کاربران دعوت کنید که ایمیل شان را به شما بدهند. وقتی از کاربر یک کاری بخواهید که انجام دهد در اصل شما یک «فراخوان عمل» یا Call to Action تعریف می کنید. برای استفاده از تکنیک فراخوان عمل می توانید از دو حالت استفاده کنید. حالت اول استفاده از «صفحه های عادی سایت» و حالت دوم استفاده از «صفحه فرود» است.

دریافت ایمیل از صفحه های عادی سایت

یک) خبرنامه سایت
سایت های خبری و یا مجلات آموزشی آنلاین می توانند یک فرم خبرنامه در سایت گذاشته و از کاربران بخواهند برای دریافت بهترین خبرهای هفته و یا مطالب برتر هفته، ایمیل خود را وارد کنید. این مورد برای شروع مناسب نبوده و شاید شما در ابتدا محتوا کافی و یا با کیفیتی نداشته باشید که کاربر بخواهد برایش آنها را ارسال کنید. اما نا امید نشوید و از همان ابتدا این مورد را فعال کنید و کم کم ایمیل کاربران تان را بدست آورید. وقتی سایت شما مطرح شد و بازدید آن به واسطه فعالیت شما بالا رفت، تعداد ایمیل ها بیشتر هم خواهد شد.
دو) راهنما و مشاوره
یکی دیگر از روش های دریافت ایمیل مناسب سرویس های خدماتی بوده و آنها می توانند از این طریق ایمیل کاربران را جذب و سپس آنها را مشتری کنند. اگر کسب و کار شما خدماتی بوده یعنی یک سرویس مانند هاست و دامنه را ارائه می دهید، می توانید از کاربران بخواهید که برای راهنمایی و مشاوره ایمیل خود را وارد کنند. از این طریق پس از وارد کردن ایمیل می توانید یک پیام حاوی راهنمایی های کلی بفرستید و آنها را راهنمایی کنید. وقتی ایمیل را بدست آوردید در ادامه می توانید با پیشنهادهای هوشمندانه آن کاربر را تبدیل به خریدار و مشتری خود کنید.
سه) ثبت نام در سایت
دریافت ایمیل در هنگام ثبت نام یکی از ساده ترین روش های دریافت ایمیل است اما توجه داشته باشید به هیچ وجه موئر ترین روش نیست. اگر از فرم سازهای حرفه ای در سایت استفاده می کنید، حتما یک گزینه برای فعال کردن یا غیر فعال کردن ارسال ایمیل بگذارید و تا کاربر انتخاب کند که می خواهد ایمیل از شما دریافت کند یا فقط برای نام نویسی قصد دارد ایمیل ش را وارد کند. اگر این عمل را انجام ندهید ممکن است در صورت عدم رضایت ایمیل شما در پوشه اسپم قرار داده و یا لغو عضویت (Unsubscribes) کند.

دریافت ایمیل از صفحات فرود (Landing Pages)

چهار) کد تخفیف
مرسوم ترین روش دریافت ایمیل و برنامه بازاریابی ایمیلی، فروشگاه های اینترنتی وابسته به کد تخفیف است. بسیاری از فروشگاه های اینترنت برای جذب مشتری از آنها می خواهند ایمیل شان را وارد کنند تا به آنها کد تخفیف ارسال شود. کد تخفیف ها معمولا برای اولین خرید داده می شود اما باز هم می توانید در مناسبت های مختلف کد تخفیف در سایت قرار دهید و بگویید که ایمیل خود را وارد کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. کد تخفیف برای اولین خرید می تواند کاربرا را به برند و محصولات شما علاقه مند کرده و بسیار موئر است.
پنج) هدیه رایگان
شما می توانید با ساخت یک صفحه فرود یک هدیه به صورت رایگان به کاربران تان بدهید. این هدیه ها معمولا فایل های دانلودی بوده که به ایمیل افراد ارسال می شود. شما می توانید یک کتاب الکترونیک مرتبط با حوضه کاری تان را برای مثال تهیه و ترجمه کنید و یا خودتان یک کتاب بنویسید و آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. کاربران اینترنت از این دست محصولات رایگان استقبال می کنند. در صفحه فرود باید فیلدی برای آدرس ایمیل ایجاد کنید، سپس لینک دانلود را برای شان ایمیل کنید.

انواع ایمیل ها در ایمیل مارکتینگ

هر کسب و کار یا به طور کلی هر سازمان، در صورتی که از ابزار ایمیل برای بازاریابی و ارتباط با مشتری خود استفاده کند، می تواند – یا باید –  ارسال پنج نوع ایمیل مختلف را در استراتژی خود در نظر بگیرد:

1- رسال ایمیل هایی برای آگاهی بخشی یا Awareness

در این نوع ایمیل ها، هدف صرفاً مطلع کردن مخاطب از وجود یک محصول است. همینطور تلاش برای اینکه وی، به آن محصول و استفاده از آن حساس شده و بخشی از ذهن خود را به آن اختصاص دهد. البته ایمیل هایی که با هدف آگاه کردن ارسال می شوند، کاربرد دیگری هم دارند و آن ایجاد شناخت اولیه از مشتریان بالقوه در فضای آنلاین است. فرض کنید که شما یک آژانس مسافرتی دارید و بدون هرگونه تبلیغات مستقیم، در اردیبهشت ماه، گزارشی از پنج مقصد برتر مسافرت های مردم ایران در نوروز تنظیم کرده اید. در این گزارش دیدنی های شهر های مختلف و جاذبه های توریستی آنها مطرح شده است. اگر در انتهای هر مطلب، محلی باشد که خواننده بتواند برای مشاهده اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کند، با مقایسه کلیک های شهرهای مختلف، می توان جذابیت نسبی مقاصد مختلف برای مردم را ارزیابی کرد.

2- ارسال ایمیل برای قرار گرفتن در فهرست مقایسه ها یا Consideration

معمولاً در این نوع ایمیل ها، هدف این است که محصول یا برند، یکی از سه انتخاب مشتریان باشد. فرض کنید یک مرکز آرایش و زیبایی زنانه، برای خانم هایی که مشتری بالقوه او هستند، به صورت منظم  ایمیل هایی در مورد بهداشت پوست و مو و نگهداری بهتر از پوست و مو، ارسال می کند. در ایمیل هایی که هدف آن «قرار گرفتن در فهرست مقایسه» است، ممکن است مستقیماً یا تلویحاً اشاره شود که: «مجموعه ی … در شهر … نخستین مجموعه ای بوده است که علاوه بر خدمات آرایش و زیبایی، آموزش و ترویج فرهنگ علمی زیبایی و سلامت را آغاز کرده است». یا اینکه «مجموعه … از معدود مراکز بهداشت و زیبایی در شهر … است که مواد و محصولات مورد استفاده خود را بر اساس عامل … انتخاب می کند». بدیهی است که آنچه نوشته شد، اصطلاحاً «عصاره ی پیام» است و در عمل این پیام ممکن است به شکل های ساده تر یا پیچیده تر یا در قالب داستان یا گفتگو یا بسته به فضای ذهنی مشتریان در آن ایام با کلمات دیگری، به آنها منتقل شود.

3- ارسال ایمیل برای هدایت کردن مشتری به سمت تصمیم نهایی یا Conversion

در این نوع ایمیل ها، تلاش می شود مخاطب اقدامی عملی را برای خرید محصول یا خدمت، انجام دهد. یا لااقل برای کسب اطلاعات بیشتر، به صورت حضوری مراجعه ای انجام داده یا تماسی بگیرد. مهم تر از نوع اقدام، این است که دریافت کننده، حرکتی هر چند بسیار کوچک، در مسیر اجرایی کردن تصمیم خرید بردارد. موارد زیر می تواند نمونه هایی از پیامهای مطرح شده در این ایمیل ها باشند:

  • دعوت از خواننده ایمیل برای تماس تلفنی با شرکت یا سازمان یا مجموعه ما برای کسب اطلاعات بیشتر
  • دعوت از خواننده ی ایمیل برای شرکت در یک نمایشگاه یا بازدید از محصولات در مجموعه ما
  • دعوت از خواننده ی ایمیل برای مراجعه به یک لینک خاص و دانلود کردن کاتالوگ یا بروشور محصولات و خدمات ما و …

4- ارسال ایمیل برای کسانی که هم اکنون از محصولات و خدمات ما استفاده می کنند یا Product Users

این نوع ایمیل ها برای کسانی که مشتری ما شده اند ارسال می شود. کسانی که محصولات یا خدمات ما را خریداری کرده اند نباید احساس کنند که رها شده اند. باید احساس کنند که هنوز مورد توجه هستند. ممکن است نکاتی در مورد استفاده ی بهتر از محصول و خدمات برای آنها ارسال شود. تغییراتی که در محصولات به وجود آمده و هر چیزی که رضایت آنها را از محصول ما افزایش دهد.
فرض کنید که شما یک خودرو خریده باشید و در شروع زمستان، ایمیلی بگیرید که توضیح بدهد چه نکاتی را باید در مورد خودرو خودتان رعایت کنید تا کمترین دردسر را در سرما تحمل نمایید. تصور کنید که حتی یک یا دو ایمیل از این نوع – در مورد خاص خودرو – در سال، تا چه میزان می تواند احساس خوب ایجاد کند.

به خاطر داشته باشیم که کسانی که یک بار از یک مجموعه خریداری می کنند، اگر اعتماد و رضایتشان جلب شده باشد، دفعات بعد بسیار ساده تر تصمیم به خرید را خواهند گرفت. ضمن اینکه آنها بهترین مبلغان خدمات هستند. میزان درگیر شدن با یک برند یا Brand Engagement هم می تواند از این طریق افزایش پیدا کند.

5- ارسال ایمیل با هدف افزایش وفاداری یا Loyalty Message

این نوع ایمیل ها هم برای مشتریان فعلی ارسال می شوند. در این ایمیل ها، هدف به هیچ وجه کسب مستقیم منافع مالی و اقتصادی نیست. حتی ممکن است امتیازهای مختلفی که ارزش مادی دارند هم به مشتریان تعلق بگیرد. مشتری وفادار قطعاً در بلندمدت منافع اقتصادی به همراه خواهد داشت، اما باید بداند و باور کند – و این باور در ما هم وجود داشته باشد – که مستقل از خریدها و رابطه های بعدی، همین که زمانی با مجموعه ی ما در ارتباط بوده، هنوز هم برای ما ارزش دارد و ما او را فراموش نکرده ایم. این ایمیل ها الزاماً پیچیده نیست.

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ در مقایسه با دیگر روش های بازاریابی 

گفتیم که بازاریابی ایمیلی به هدف قرار دادنِ مشتری بالقوه یا بالفعل از طریق پست الکترونیکی گفته می شود. اغلب با به کارگیری داده کاوی (Data Mining) می توان از بازاریابی ایمیلی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری استفاده کرد. به طور کلی ایمیل مارکتینگ، فرم تکامل یافته و دیجیتالی شیوه سنتی بازاریابی پُستی است.

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازگشت سرمایه (ROI)

به زبان ساده ROI یعنی چه مقدار پول به ازای هر ریالی که یک شرکت خرج می کند به جیب آن شرکت باز می گردد. بازگشت سرمایه ی ایمیل مارکتینگ را می توان به طور دقیق محاسبه کرد و ثابت شده است اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketingschools، مقایسه ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.
بازگشت سرمایه ROI

ارزان و سریع

ایمیل مارکتینگ به طور قابل توجهی نسبت به روش های دیگر بازاریابی ارزان تر و سریع تر است. در ساده ترین حالتِ ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.

انعطاف پذیری

همانطور که پیش تر هم گفتیم، ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد. هر نوع محتوایی را می توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک. شما هر نوع زنگ، سوت و علامت خطری که بخواهید را می توانید ضمیمه ایمیل کرده و کمپین Email Marketing خود را اجرا کنید.

رفتار مصرف کننده

با پیشرفت تکنولوژی، فراهم کنندگان سرویس های ایمیل (ESPs) به راحتی می توانند اطلاعاتی در مورد رفتار گیرنده‎ی ایمیل به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان ها و شرکت هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می دهند می توانند با خرید این سرویس ها از رفتار حجم کثیری از مصرف کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.

هدف گیری مستقیم

بازاریابان ایمیلی این امکان را دارند که پیغام هدف گیری شده و حتی پیام های شخصی سازی شده برای افراد مختلف بفرستند. به عنوان مثال اگر خانمی از یک برند کفش در گذشته خرید کرده باشد، بازاریاب با توجه به اینکه از علاقه آن خانم به آن برند کفش مطلع است، می تواند یک ایمیل حاوی بن خرید برای او بفرستد. این در حالی است که بیشتر کانال های بازاریابی، به صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعه ای ارائه می کنند که درصد بالایی از آنها، هیچ علاقه ای به محصول پیشنهادی ندارند.

بستر آزمایش محتوا

از Email Marketing می توان به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای تست محتواهای مختلف استفاده کرد و از داده ی تست شده از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال های دیگر بازاریابی بهره برد.

ضرورت

این که برای ثبت نام و وارد شدن به هر شبکه اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز است این حقیقت را در ذهن شما نمایان نمی سازد که حتی در همین لحظه هم به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد! مردم حتی در شلوغ ترین روزها که وقت سر زدن به شبکه های اجتماعی خود را هم ندارند ایمیل خود را چک می کنند، پس می توان گفت ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شبکه های اجتماعی هم می تواند مؤثرتر باشد، البته به شرط استفاده صحیح!

ارتباط موضوعی

قابلیت Opt-In کردن ایمیل (کاربران با مشترک شدن یا Subscribe در یک سرویس انتخاب می کنند که روی موضوعات مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند) به بازاریابان ایمیلی این امکان را داده است که پیغام مرتبط، شخصی سازی شده به کاربران علاقمند به یک موضوع بفرستند.

معایب ایمیل مارکتینگ

تنها نقطه ضعفی که برای بازاریابی ایمیلی می توان برشمرد، نرخ اسپم ایمیل ها توسط کاربران است که به صورت منفی روی نرخ تحویل (Delivery) اثر می گذارد. البته این ضعف، تا حدی با قابلیت Opt-in کردن کاربران به منظور دریافت ایمیل روی موضوعاتی که به آنها علاقه دارند، کمرنگ شده است، اما هنوز تا نقطه ایده آلی که تنها محتوای مرتبط و مورد علاقه هر گیرنده به Inbox او ارسال شود، خیلی فاصله داریم.

و در آخر...
ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین راه های ارتباط با مخاطب است. پیشرفت تکنولوژی باعث می شود قیمت های دیجیتال مارکتینگ هر روز کمتر از دیروز شوند. امروزه کسر بهره وری به قیمت برای دیجیتال مارکتینگ بسیار بیشتر از این کسر برای تبلیغات آفلاین است و ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است، گاهی رایگان و گاهی فقط چند ده ریال به ازای هر ایمیل...

منبع

نوین

مقاله های بیشتر تحلیل و بررسی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نام :
 
وب سایت :
دیدگاه :
پست الکترونیک :
 
ماهم مثل شما از ایمیل های مزاحم ناراحتیم !!!
نشانی پست الکترونیک شما نمایش داده نخواهد شد.

نرم افزار کنترل موجودی لحظه ای